Internet w obecnym świecie towarzyszy niemal każdej osobie. Dostępność do sieci jest nieograniczona. Czy potrafisz sobie wyobrazić życie bez Internetu? Dla mnie jest to rzecz niewyobrażalna. Prowadzenie jakiejkolwiek działalności poza Internetem jest ogromnie trudne, a czasem wręcz niemożliwe.
Obecność w sieci przynosi wiele korzyści. Pozwala dotrzeć do większej liczby potencjalnych pacjentów, zwiększa rozpoznawalność marki i wspiera budowanie zaufania. Strona internetowa czy profil w mediach społecznościowych stały się podstawowym kanałem informacyjnym i komunikacyjnym z pacjentami. Umożliwia przekazywanie istotnych komunikatów, opisów oferty oraz efektów stosowanych terapii. Każdy z tych elementów potwierdza profesjonalizm i właściwe podejście podologa do pacjenta. W ten sposób buduje się zaufanie i pozytywną relację z pacjentem lub potencjalnym pacjentem, który dopiero poszukuje swojego podologa.
Sama strona internetowa do jednak dopiero początek długiej i czasem krętej drogi do sukcesu w sieci. Internet jest pełen treści, zdjęć i materiałów. Internauta jest wręcz zalewany stronami internetowymi. W tym gąszczu każdy z nas bardzo szybko by pobłądził, gdyby nie inteligentne algorytmy wyszukiwarek internetowych, wśród których króluje jedna – GOOGLE.
Każdy użytkownik który trafi na stronę z wyszukiwarek internetowych zalicza się do ruchu organicznego. Ruch ten jest wyjątkowo cenny i warto poświęcić czas, by systematycznie go powiększać.
Jak działa wyszukiwarka internetowa?
Algorytmy Google, mają z pozoru proste zadanie – podać użytkownikowi stronę na której znajdzie odpowiedź na swoje pytanie. W rzeczywistości zadanie to jest bardzo skomplikowane. Działanie wyszukiwarek jest porównywalny do pracy sekretariatu dużej korporacji. Najpierw trzeba zrobić porządek w dokumentacji, określić które dokumenty są potrzebne i ważne, stworzyć katalog dokumentów. Tak pracujący sekretariat bardzo szybko i bez problemu odszuka każdy dokument, o który poprosi prezes. Przykładając powyższy przykład na realia sieci otrzymujemy: prezes to internauta który szuka informacji w Internecie, katalog dokumentów to index Googla, pracownicy którzy porządkują dokumenty w archiwum to roboty wyszukiwarek, sekretarka to wyszukiwarka internetowa zaś dokumentami są strony internetowe.
Co wpływa na pozycję strony w indeksie Googla?
Na to pytanie mogą odpowiedzieć tylko programiści, którzy stworzyli algorytmy wyszukiwarek Googla. Ale nie odpowiedzą, ponieważ jest to jedna z największych tajemnic Internetu. Nie oznacza to jednak, że twórcy stron internetowych nie mają wpływu na wyniki wyszukiwania. Pozycjonowanie stron – bo tak nazywa się ten proces, składa się z wielu różnych etapów. Jest to proces długotrwały i wymagający czasu, a jego efekty są widoczne z dużym opóźnieniem.
Chociaż nikt nie zna wszystkich kryteriów indeksowania istnieją wytyczne, które pomagają w budowaniu wysoko ocenianych stron internetowych. Są to miedzy innymi:
- Wartościowe i unikatowe teksty – Google jest wyszukiwarką tekstową. Szuka treści i odpowiedzi na zadawane pytania. Wartościowy tekst jest kluczowy w procesie pozycjonowania. Wyszukiwarka zawsze dąży do źródła. Teksty skopiowane z innych stronę wpływają bardzo negatywnie na pozycje strony w sieci.
- Opisy zdjęć – jak już wspominałem Google to wyszukiwarka treści a nie grafik, dlatego dobrze jest powiedzieć robotom co znajduje się na zdjęciu.
- Słowa kluczowe – Są to zwroty które mają sugerować robotom o czym jest dany tekst.
- Certyfikat SSL – Google dba o bezpieczeństwo internautów. Strony zabezpieczone certyfikatem SSL są lepiej postrzegane.
- Szybkość działania strony – internauci mają coraz mniej czasu i oczekują że strony nadążą za pędem dzisiejszego życia.
- Linki wewnętrzne – przejrzysta struktura strony pomogą w poruszaniu się użytkownikowi po serwisie. Takie strony są chętniej proponowane przez wyszukiwarki.
- Linki wychodzące – wstawiając na stronie link do innych portalu upewni się czy strona ta jest tematycznie powiązana. Takie linki są dobrze traktowane przez wyszukiwarki.
- Linki przychodzące – linki przychodzące są jak drogowskazy. Czym więcej drogowskazów tym lepiej? Nie do końca tak to działa. Czym bardziej precyzyjne drogowskazy tym łatwiej trafić do celu. Tak samo jest z algorytmami wyszukiwarek. Lepiej skupić się na jakości linków przychodzących niż na ich ilości.
Czym jest link building?
Bardzo ważną kwestią w budowaniu pozycji własnej strony internetowej jest tzw: Link building. Budując sieć linków kierujących na własną stronę internetową podkreślamy wartość naszej witryny. Budujemy nie tylko mapę z drogowskazami jak trafić do naszej strony ale również podnosimy wiarygodność i autentyczność strony. Podnosimy jej prestiż i przede wszystkim pozycje w indeksie Google.
To główne powody dla których warto poświęcić czas, pomyśleć o link buildingu i co najważniejsze wprowadzić go w życie.
Jak budować własną sieć przekierowań?
Rozpoczynając budowę własnej sieci przekierowań na swoją stronę warto najpierw poznać kilka podstawowych zasad.
- Jakości nie ilość – dla algorytmu Googla ilość jest mniej ważna niż jakość źródła z jakiego pochodzi link.
- Systematyczność – algorytmy Googla to sztuczne inteligencje, które doskonale rozumieją jak działa człowiek. Nie da się w sposób naturalny dodać do sieci przekierowań 1000 linków w ciągu godziny. Jest to fizycznie niemożliwe. Jeśli algorytm indeksujący wykryje duży skok linków w krótkim czasie wie doskonale, że są to linki niskiej wartości wstawiane przez automaty i zacznie je ignorować – nawet jeśli wśród tych linków jest kilka naprawdę dobrych. Lepiej dodawać po parę linków co kilka dni, a nawet tygodni niż wszystkie naraz.
- Powiązania tematyczne – w sieci istnieją specjalne strony-katalogi, które pomagają budować przekierowania. Warto skupić się w pierwszej kolejności na tych które zrzeszają strony o podobnej tematyce. Dzięki temu jakoś tego linku jest naprawdę wysoka.
Sieć przekierowań można budować z wykorzystaniem np. artykułów sponsorowanych, blogów, forów dyskusyjnych, mediów społecznościowych czy stron-katalogów. W dalszej części artykułu skupimy się właśnie na tym ostatnim elemencie.
Jakie są korzyści z dodawania ogłoszeń na stronach-katalogach?
Oczywiście możliwość poszerzania własnej sieci przekierowań nie jest jedyną korzyścią jaką zyskuje właściciel strony dodając ogłoszenie na stronach-katalogach. Link building należy do grupy korzyści pośrednich, których efekty są przesunięte w czasie. Bezpośrednie korzyści jakie przynosi obecność w portalach prowadzących katalogi stron to miedzy innymi:
- Większa widoczność: Strony-katalogi często mają duże zasięgi i odwiedzane są przez osoby poszukujące konkretnych usług. Umieszczając ogłoszenie na stronach-katalogach, masz szansę dotrzeć do większej liczby potencjalnych pacjentów.
- Docelowe grupy odbiorców: Strony-katalogi zwykle umożliwiają kategoryzację ogłoszeń, co oznacza, że możesz skierować swoje ogłoszenie do konkretnych grup odbiorców. Dzięki temu możesz dotrzeć do osób zainteresowanych Twoją ofertą.
- Zwiększenie rozpoznawalności marki: Dodawanie ogłoszeń na stronach-katalogach może przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności Twojej marki. Osoby przeglądające katalogi mogą regularnie widzieć Twoje ogłoszenie, co stopniowo buduje świadomość marki i może skłonić ich do skorzystania z Twoich usług w przyszłości.
- Łatwość wyszukiwania: Strony-katalogi są często wyposażone w narzędzia wyszukiwania, które ułatwiają użytkownikom znalezienie konkretnych usług.
- Możliwość porównania ofert: Dla użytkowników stron-katalogów, obecność ogłoszeń pozwala na łatwe porównanie różnych ofert przed podjęciem decyzji. To daje im większą kontrolę i możliwość znalezienia usługi zgodnie z ich potrzebami. To narzędzie można również wykorzystać, by porównać swoją ofertę z ofertami konkurencji.
Jak wybrać stronę-katalog?
O jednaj podstawowej zasadzie już powiedziałem. Powiązania tematyczne. Link umieszczony w katalogu o podobnej tematyce ma dla algorytmów najwyższą wartość. Tematyka to jednak nie jedyne kryterium. Warto również sprawdzić inne elementy katalogu stron. Jakie? Oto kilka moich porad:
- Linki wewnętrzne – każda strona internetowa w swojej strukturze ma dziesiątki linków wewnętrznych, czyli wewnątrz tej samej strony. Są to między innymi menu, linki do wpisów, linki do wewnętrznych obszarów stron. Warto przed wyborem strony-katalogu zabawić się w algorytm indeksujący i „poklikać” w linki wewnętrzne. Zobaczyć dokąd prowadzą i czy na wywołanej stronie są kolejne linki, które znowu przekierują nas w inny obszar strony. Czym bardziej rozbudowana sieć wewnętrznych linków tym jest ona bardzie wartościowa dla algorytmów i samego użytkownika. Trzeba jednak mieć na uwadze, że linki muszą być przejrzyste, dobrze opisane i odpowiednio wyeksponowane. W końcu wszystkie strony internetowe są tworzone dla internautów, a nie tylko dla algorytmów wyszukiwarek.
- Grafiki – strony zawierające grafiki zawsze będą ciekawsze dla użytkowników. Algorytmy również są użytkownikami stron, tylko że mają trochę inne zadanie. Jeśli strona jest bogata w ciekawe grafiki podnosi to jej wartość i taką stronę warto wziąć pod uwagę w link buildingu.
- Responsywność strony – obecnie zdecydowana większość użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych. Strona-katalog powinna być dostosowana do różnych wielkości ekranów, by poprawić komfort użytkowników.
- Treści dodatkowe/blog – pozycja w indeksie samej strony-katalogu również pozytywnie wpływa na efektywność takiego serwisu. Przecież dodanie ogłoszenia do strony ma przyciągać uwagę internautów i kierować ich bezpośrednio na stronę docelową czyli gabinetu podologicznego. Sam link building jest dodatkiem, wartością dodaną która zaowocuje lepszą pozycją w wynikach wyszukiwania po pewnym czasie.
Tematyczne strony zawierające katalogi i ogłoszenia to bardzo dobre narzędzia służące do promowania własnej strony internetowej i usług które są na niej opisane. Przykładem takiej strony jest SZUKAM.PODOLOGA.PL. Portal powstał, by ułatwić komunikacje miedzy pacjentami a profesjonalnymi gabinetami podologicznymi. Portal posiada przejrzystą strukturę, sprawdzone oferty, blog tematyczny który pomaga w przekazywaniu rzetelnej wiedzy użytkownikom. Inteligentna wyszukiwarka pomaga w odnalezieniu gabinetu w danej lokalizacji, a kategorie ułatwiają przeglądanie ofert zarówno gabinetów stacjonarnych, mobilnych i zespołów podochirurgicznych. Jest też ukryta przestrzeń dla ogłoszeniodawców na których znajdują się dodatkowe usługi i produkty wspierające działania marketingowe gabinetu. Obszar dostępny tylko dla ogłoszeniodawców.